Van egy vállalkozásod – vagy talán még csak egy ötleted -, amit szeretnél felépíteni, ismertté tenni és feltehetőleg megélni belőle. Ehhez pedig egy jó útnak látod azt, hogy a márkaépítés eszköztárát használd. Kell egy hangzatos név, egy frappáns szlogen, egy figyelemfelkeltő logó, egy szuper honlap, tökéletes termék/szolgáltatás ötlete és már hasíthat is az üzlet. 

Ha Te is így gondolod, akkor meg kell hogy kérjelek, hogy picit lassíts le és gondold át újra. A márkaépítés, még inkább egy szeretetmárka felépítése ennél sokkal több és mélyebb. Persze, szükségesek a fentebb említett dolgok is, de nem ezek a legfontosabbak és nem is itt kell kezdened.

Ebben a cikkben öt olyan szempontot fogok bemutatni, amik elengedhetetlen alapjai a márkaépítésnek. Ezekre felfűzve képessé válsz egy olyan erős irányt találni, ami segíteni fog abban, hogy a többi, valójában csak formai- és látszatvilág elemeit, mint márkanév, logó, honlap, könnyebben megtaláld és kifejezd.

1. Önismeret. Mi áll rendelkezésedre, mihez értesz, miben vagy jó, miben akarsz fejlődni. Miben tudsz értéket adni.

Mi áll rendelkezésedre, mihez értesz, miben vagy jó, miben akarsz fejlődni? Miben tudsz értéket adni?

A BrandBirds szemléletű márkaépítés olyan, mint amikor önmagad szeretnéd megismertetni a világgal. Nem elválasztható a személyed a márkádtól, hiszen Te magad vagy az egész alapja. Amiért elkezded és csinálod, az ott van benned, a szíved vágyát akarod megvalósítani, de ha nem teszed bele, akkor nem is lesz, ami működtesse. Ezért nagyon fontos tisztában lenni önmagaddal és folyamatosan dolgozni az önismereteden. Akkor fogsz tudni felépíteni egy jól működő vállalkozást, egy erős márkát és örömmel végezni a munkád, amennyiben pontosan tudod, hogy miben vagy jó, mit szeretsz csinálni és ezeket hogyan tudod összehozni.

Tudatosan mérd fel a helyzeted:

  • Készség szinten: mik az erősségeid és mik a fejlesztendő területeid
  • Mi áll jelenleg rendelkezésedre az elinduláshoz és mire van még szükséged: tárgyi feltételek, tudás és ismeretek, szemlélet, motiváció, kapcsolati tőke, anyagi tőke
  • A belső mozgatórugód – vagyis a miérted
  • Vízió – tervezés rövid- és hosszútávon

Ahhoz, hogy a fentebb említett szempontokat átvilágítsd, szintén az önismeretre lesz szükséged. Tudnod kell, hogy egy stabil és ténylegesen kivitelezhető tervet látsz magad előtt, vagy egy álomképbe kapaszkodsz.

Javaslom, hogy kezdj el komolyabban az önismereteden dolgozni – ha még eddig nem fogtál bele – annak érdekében, hogy igazán önmagad tudd adni a munkádban. Ehhez érdemes szakember segítségét kérni, hiszen egy bizonyos szintig el lehet jutni önfejlesztő könyveket olvasva, viszont a mélyebb tartalmakon egyedül nem fogsz tudni dolgozni. Erre egyéni konzultációt érdemes igénybe venni, valamint kiegészítésként a csoportos önismereti folyamatokon keresztül is nagyon szépen lehet dolgozni.

 

Erre szeretnék néhány javaslatot adni neked, hogy milyen irányba indulj el:

Kaszás Péter PersonalGuide elemzése nagyon jó kezdésnek, hiszen egy profi és komplex elemzési rendszer alapján tiszta képet kapsz önmagadról. Amellett, hogy megismered a saját működésed, arra is rálátást kapsz, hogy mik a rejtett viselkedési mintázataid, valamint mely területeket érdemes fejlesztened annak érdekében, hogy kiegyensúlyozottá válhass.

Az elemzést itt találod:
https://personalguide.hu/personalguide/

A Nézz szembe önmagaddal című könyvét pedig innen tudod megrendelni:
https://personalguide.hu/konyv/

 

Könyvajánlók

Mogyoróssy Ágnes, Áthangoló Coach könyvével a vállalkozói szintlépésben tud segíteni, melyben olyan módszerekkel ismertet meg, mint a vezetői kommunikáció, az érzelmi intelligencia, valamint az önismeret fontossága.

Az Inspiráló vezető című könyvet innen tudod megrendelni:
https://mogyorossyagnes.hu/konyv/

 

Jeckel Eszter megoldásfókuszú coach nemrégiben megjelent könyve, amiben mesehősök coach ülésen feldolgozott történetén keresztül mutat be komoly helyzeteket, amelyekkel bármelyikünk szembe találhatja magát. Emellett olyan sikeres vállalkozókat is bemutat, akik ezeket a nehézségeket leküzdötték már az életükben és jó példaként érdemes rájuk tekinteni.

A Coach – mesék című könyvet innen tudod megrendelni
https://jeckeleszter.hu/coach-mesek-tortenetek-innen-es-az-uveghegyen-tul/

 

Mógor Krisztina, édesanya-lelkesítő és megoldásfókuszú coach szintén írt egy értékes könyvet, amit édesanya vállalkozónőknek ajánlok leginkább. Segít megérteni önmagad, és leveszi a mindenféle elvárásoknak való megfelelés kényszerét a válladról az anyaság területén.

Az #önazonosanya című könyvet innen tudod megrendelni
https://dayflykriszti.hu/dayfly-konyv/

 

Ladányi Beáta, stílustanácsadó és lelki segítő szakember könyvében azt fogalmazza meg, hogy az igazi elegancia megmutatásához nem elegendő a külsővel foglalkozni, hanem a belső ragyogást is a felszínre kell hozni és láthatóvá tenni. 

Az Elegancia a gyöngyökön túl című könyvet innen tudod megrendelni:
https://charmina.hu/elegancia-a-gyongyokon-tul/

 

Workshop

Szeretném a saját workshopomat is ajánlani, ami kifejezetten vállalkozónőknek szól. Nőkként teljesen másképp működünk, mint a férfiak, ezért érdemes tudatosítani az egy hónap alatt bennünk lezajló változásokat, és kihozni belőlük a maximumot. Hiszem, hogy a sikeres vállalkozónő titka a ciklusában rejlik, mivel a saját ritmusára szabhatja a munkát!

A Vállalkozás női tudatossággal workshopról itt tudsz informálódni:
https://www.leleknyomat.hu/vallalkozas-noi-tudatossaggal/

 

Ezeken felül természetesen rengeteg irány van még, találd meg azokat a mentorokat és szakembereket, akik hangja a leginkább megérint téged és motivációval tölt el, amit tőlük tanulhatsz.

2. Közösség. Csatlakozni segítő közösséghez és sajátot elindítani.

“Az ember azért vonhatta a bolygót irányítása alá, mert egyedül ő képes rugalmasan, nagy közösségben együttműködni. […] Az emberiség minden nagy eredménye a történelem során – legyenek ezek piramisok, vagy akár a Holdra szállás -, sosem egyéni képességre alapozódott, hanem arra, hogy az emberek képesek nagy számban rugalmasan együttműködni.” (Y.N.Harari – Ted Talk)

Mind a kapcsolódás igénye, mind a valahová tartozás érzése egy olyan erőteljes szociális szükséglet, amit egy közösség részeként tudunk megélni. Enélkül elmagányosodunk, ami kutatások szerint is boldogtalansághoz vezet, könnyebben megbetegszünk és rövidebb ideig élünk. Alapvető létszükséglet valójában, hogy kapcsolódni tudjunk másokkal. Egy kisvállalkozó szempontjából pedig még fontosabb, hiszen hajlamosak vagyunk egymagunk csinálni mindent az irodánk vagy otthonunk biztonságából, ami egy idő után ketreccé is válhat. Mondhatnád, hogy igen ám, de ott a család vagy a baráti kör, akikkel tartod a kapcsolatot. De vajon velük mindent meg tudsz beszélni a vállalkozásoddal kapcsolatban? Megértenek és támogatnak olyan mértékben, ahogyan arra neked szükséged van? Nem biztos, és itt nem arra gondolok, hogy ne szeretnének vagy épp visszahúznának, csak ha ők maguk nincsenek benne a vállalkozói létben, akkor nem fogják igazán megérteni annak kihívásait és sikereit.

Erre viszont szuper lehetőséget kínálnak a vállalkozói közösségek, mint amilyen a sajátjaink közül is a BrandBirds Club is, vagy a még erőteljesebb előfizetői közösségek – a BrandBirds Base és a BrandBirds Brandship. Hasonló érdeklődési kör mentén – márkaépítés – és azonos szemlélet alapján – szeretetmárkák – kapcsolódnak itt a #brandes emberek. Pontosan tudják, hogy milyen nehézségei vannak az elindulásnak, milyen fejlődési utat érdemes bejárni és akik már kicsit előrébb tartanak, azok nagyon szívesen segítenek az újonnan csatlakozóknak. Mindenki a saját márkáját építi, mégis egy nagyobb közös eszme égisze alatt kapcsolódnak. Közös nyelvet beszélnek, közös az értékrend és természetessé válik egymás támogatása.

És van egy plusz, amit szintén csak ilyen közösségben tudsz legkönnyebben megszerezni. Mégpedig azt, hogy együttműködj másokkal annak érdekében, hogy közösen valami nagyobb értéket adjatok. Ne akarj egyedül küzdeni, amikor segítséget is kérhetsz, hiszen együtt könnyebb! Itt minden adott, hiszen közös alapokon nyugszik a követendő út, már csak azt kell megtalálnotok, hogy milyen módon egészíthetitek ki egymást.

Röviden, mit ad a közösség?

  • Valahová tartozás érzése
  • Támogatás örömben és nehézségben egyaránt
  • Együttműködési lehetőségek

3. Válassz mentorokat, tanácsadókat, segítőket.

Fontos, hogy legyen egy szemlélet előtted, amivel azonosulni tudsz és követsz az utad során, és ehhez elengedhetetlen egy mentor. Egy olyan támogató szakember, akitől kérdezhetsz, aki szakmailag tanácsot és visszajelzést tud adni. Akiben megbízol és hiteles számodra abban, amit csinál. És itt nem feltétlen csak egyetlen mentorra gondolok, hiszen minden szakembernek megvan a maga területe. Találd meg azokat, akikhez tudsz kapcsolódni, akiktől értékes információt tudsz szerezni. 

Azért is fontos ez, mert egyrészt nem érzed magad olyan egyedül, látod magad előtt a példát, amerre haladhatsz, amellett pedig folyamatosan fejlődni tudsz mellette. Ez pedig elengedhetetlen a vállalkozásod és a márkád szempontjából. 

Mégis miben segít egy mentor?

  • Utat mutat: hiszen előtted jár, így pontosan tudja, hogy min mész keresztül és hogy az esetlegesen felmerülő nehézségeket hogyan tudod a leghatékonyabban meghaladni.
  • Lelkesít: inspirálóan hat rád azzal, hogy megmutatja, mire is lehetsz képes és hogyan hozhatod ki magadból és a márkádból a legtöbbet.
  • Támaszt nyújt: a nehéz helyzetekben is ott van és számíthatsz rá, segít ötletelni és változtatni, amikor a helyzet úgy kívánja meg.
  • Megerősít: döntési helyzetekben segít átlátni a helyzetet és a számodra legmegfelelőbb megoldás kialakításában ösztönöz.

Vállalkozóként sokszor magányosak vagyunk és elszigetelődünk. Viszont ha van egy közösség és egy mentor, akikhez bármikor fordulhatsz, akkor már nem is érzed magad olyan egyedül. Főleg, ha egy közös szemléleten keresztül kapcsolódtok. Meglehet, hogy a vállalkozás formája és a szakterület is teljesen más az egyes tagok esetében, viszont az, ahogyan építed a márkád, megegyezhet másokéval.

4. Ismerd meg a célcsoportod (ami ideális esetben olyan mint te). 

Ehhez sok kommunikációra és offline közösségbe járásra is szükség van. Kérdezz sokat online és offline, beszélgess, hallgasd meg, hogy mi a fontos az embereknek és mire van szükségük. Így fogod tudni legjobban megérteni azokat, akiket ki szeretnél szolgálni valamilyen termékkel vagy szolgáltatással. Erre fogod tudni ráépíteni a márkád kommunikációs stratégiáját és hatékonyan megszólítani a célközönséged. Engedd közel magadhoz őket, hogy ők is megismerjenek és a bizalmukba fogadjanak. Így tudod szép lassan felépíteni a márkádat a fejükben, hitelessé válni a szemükben, és így tudnak majd ők is kapcsolódni hozzád. 

Az is fontos, hogy legyen egy elképzelt ideális ügyfélkép a fejedben, akinek az igényeire formálod a termékeidet/szolgáltatásaidat, de valójában őt is úgy tudod leghatékonyabban megalkotni, ha a valós személyeket veszed alapul.

Emellett az a legjobb, ha a célcsoportod olyan, mint Te magad. Hiszen ebben az esetben még csak nem is kell önmagadtól nagyban elrugaszkodnod. Teljes mértékben tudsz úgy kommunikálni, mint ahogyan Te is szeretnéd, hogy veled tegyék. Nézd meg, hogy miben hasonlítasz a célközönségedre, milyen pontok mentén kapcsolódtok a legerősebben? Ezekben fog rejleni az az erőteljes kapcsolat, amit ki tudsz majd velük alakítani. Légy személyes, megközelíthető a számukra és mutasd meg azt, hogy Te is ugyanolyan szerethető ember vagy, mint amilyenek ők is. 

5. Termék és szolgáltatás fejlesztés

Folyamatosan legyen fejlesztés, megújulás és figyeld azt, hogy mivel tudod még jobban kiszolgálni az ügyfeleidet. Ne ragadj le egyetlen terméknél vagy szolgáltatásnál, keresd meg, hogy még milyen lehetőségek rejlenek a területedben és a márkádban. Építs termékpiramist, készíts csomagajánlatokat, legyenek átjárhatóak a szolgáltatásaid. Ami pedig a legfontosabb, hogy legyen egyedi és minőségi. Ne a tucatgyártás legyen a fő célod, hanem az, hogy a márkádhoz hű minőséget tudj nyújtani, és ezt teljes mellszélességgel képviseld is.

Mindig jöhetnek új lehetőségek és igények, amik olyan kapukat nyitnak meg előtted, amikre korábban nem is számítottál. Légy nyitott és merj megismerni új utakat is. Lehet, hogy ez egy új ismeretség képében fog megjelenni, vagy akár egy nehézség/krízishelyzet is olyan irányba terelhet, amire eddig nem is gondoltál.

Ha eddig csak online tevékenységeid voltak, akkor nézd meg, hogy mit tudsz átültetni offline keretek közé, vagy épp fordítva. 

Előadásokat, workshopokat és személyes konzultációkat tartottál? Mit tudsz ebből átemelni az online térbe? Készíthetsz videót, e-bookot, podcastot, online foglalkozásokat.

Tudsz csomagokban is gondolkodni? Akár együttműködő partnerekkel, akár új saját fejlesztésű dolgokkal.

A határ ebben az esetben is a képzeleted és a kreativitásod! Merj nagyot álmodni és kipróbálni új dolgokat. Mi a legrosszabb, ami történhet? Hogy nem jön be, nem lesz annyira sikeres. Viszont megpróbáltad!

 

Amint a fentebb felsoroltakkal rendben vagy, tisztán látod az utat magad előtt, akkor azzal már valójában el is kezdted építeni a márkád! Ezzel átléptél a márkaépítés megvalósítási fázisába, hiszen egy erős alapozást adtál önmagadnak és a márkádnak. Ezután pedig kifelé is elkezdheted felépíteni a kis kockákból azt a bizonyos LEGO-tornyot a követőid és ügyfeleid fejében, amivel még jobban megismernek és elköteleződnek irántad. Ebben lesz segítségedre a BrandBirds Lovebrand szemlélete.

Csatlakozz a BrandBirds Base-hez, az első olyan márkaépítő Tudásbázishoz, ami #brandes alaptudással vértez fel tematikus anyagok, leckék, kihívások segítségével, hogy minél könnyebben, egy szuper és támogató környezetben kezdhesd el építeni és megerősíteni a márkádat.

https://brandbirds.hu/brandbirds-base/

Szeretettel várunk, hogy belépj a saját útjukat járó, dzsungelvágó márkaépítők táborába!

Készítette: Baló Andrea