Az erős márkának saját közössége van.

A közösség alakulhat „alulról” is, de a márka is kezdeményezheti, hogy legyen egy közös csatorna, ahol a márka rajongói beszélgethetnek. Régebben erre sokkal kevesebb lehetőség volt, gondolj például a céges partnertalálkozókra – ez is közösségépítés. Ilyenek az egyre népszerűbb autós találkozók, ahol egy-egy márka vagy típus fanatikusai találkoznak. Ilyen például a Star Wars találkozó, ahol a rajongók jelmezbe öltöznek, relikviákat cserélnek, és persze megosztják az élményt, ahol csak tudják.

Ma már a Facebook és más közösségi oldalak remek felületet adnak, hogy a Te márkádnak is legyen saját közössége. A Facebook-oldal, de inkább a Facebook-csoport tökéletesen alkalmas erre. De közösségként tekinthetsz az ügyfeleidre is, akik megadták az e-mail címüket, amin keresztül #brandszeresen kommunikálhatsz velük.

Persze sokkal hatékonyabb, ha a kommunikáció nem egyoldalú, hanem ők is aktívan részt vesznek benne.

Mire jó egy közösség? Folyamatos visszajelzést tudsz kérni tőlük például egy új terméked vagy szolgáltatásod bevezetése előtt. Nyugodtan mutasd meg nekik akár félkészen is (például a készülő könyved borítóját), örülni fognak neki, hogy beavatod őket a tervezés folyamatába.

A közösségi oldalak hódításával felerősödött az emberek igénye az iránt, hogy elmondhassák a véleményüket és tetszést vagy nemtetszést nyilváníthassanak. Add meg erre a lehetőséget, és remek élményben lesz részed, sok jó ötletet fogsz kapni. Igazi win-win.

Ha sikerül valódi közösséget kovácsolnod social media felületeid követőiből annak további előnyei is lesznek: a tagok egymást látják majd el tanácsokkal és virálisan terjesztik márkád jóhírét az online felületeken. Egy jó közösség egy idő után offline is megmozgatható; ha jó a hangulat az oldalon, rajongóid nagy eséllyel jönnek el egy rendezvényedre is.

A márkád építése szempontjából az a fontos, hogy megtaláld a legjobb vevőidet (márka evangelisták), és folyamatosan kapcsolatban legyél velük. Ők azok, akik a leginkább elégedettek a szolgáltatásoddal, akik várják minden újításodat, követik minden lépésed, és lépten-nyomon terjesztik a márkád hírét. Becsüld meg őket, és időnként adj nekik valami váratlan pluszt – például hogy megkérdezed őket a legújabb tervedről. Ők leszek azok, akik dicsérnek, sőt, egy-egy negatív komment esetén meg is védenek. Ők érzelmileg kötődnek a márkádhoz.

Fotó: Depositphotos