+36 70 417 4596 dora@brandbirds.hu

Vállalkozásindítási alapok 2. rész

Pénzügyi tervezés

A pénzügyek megtervezése az egyik legfontosabb része, ami nélkül nem lehet biztonságosan, és nem is szabad elindítani egy vállalkozást. Hiszen enélkül mondhatni légvárakra épül az egész, nem pedig pontos adatokra és elemzésekre. Talán itt lehet a legkönnyebben elrontani, hiszen ha nem vagy tisztában a költségekkel és nem jól méred fel a bevétel alakulását, akkor nagyon gyorsan be tud dőlni egy induló vállalkozás. Ez egy nehéz téma, hiszen sokan nem szeretnek a pénzzel foglalkozni, aminek akár mélyen gyökerező, múltból hozott okai is lehetnek, vagy csak egyszerűen tapasztalatlanságból, esetleg nemtörődömségből kerül a figyelem peremére.

Egy konkrét és jól átgondolt pénzügyi terv megmutatja a vállalkozás pénzügyi helyzetét, valamint átlátható elemzésként és előrejelzésként szolgál arra vonatkozóan, hogy a vállalkozás gazdaságosan működik-e, mennyi bevételre van szükség ahhoz, hogy nyereséges és pénzügyileg stabil működést biztosítson.

Minden további tervezés is erre épül, hiszen fejlesztéseket és beruházásokat csak akkor tudsz majd kivitelezni, amennyiben pontosan átlátod a vállalkozásod anyagi helyzetét és folyamatosan nyomon tudod követni az alakulását.

Ebben a témában érdemes szakértőt felkeresni, aki szakmájának köszönhetően tisztán és pontosan átlátja ezeket és segít megtervezni a vállalkozásod pénzügyi jövőjét.

Jó szívvel ajánlom Ádámot és Csillát, bátran keresd őket:

Szendrei Ádám
https://szendreiadam.hu/

Himer Csilla
http://zsebedremegyek.hu/

 

Stratégia

A stratégia magába foglalja a vállalkozás jövőjére vonatkozó konkrét célok kitűzését, valamint ennek a céloknak az eléréséhez szükséges eszközöket és módszereket. Érdemes pontosan megtervezni, hogy milyen egymásra épülő lépések mentén tudod elérni a kitűzött célokat, és erre ad megoldást a stratégiai tervezés. Ehhez nagy segítséget és alapot jelent a jól kidolgozott üzleti terv, hiszen az alapján lehet tovább elemezni és megtervezni a konkrét lépéseket.

Ebben a témában is érdemes szakértői segítséget kérni, hiszen nehezebb a saját vállalkozásodra objektíven és külső szemmel tekinteni. Bátran keresd Máté Brigittát, aki mindamellett, hogy BrandBirds csapattag, saját márkája, a Lépcsőfok égisze alatt stratégiai tervezéssel és kommunikációval foglalkozik:

Máté Brigitta
https://lepcsofok.com/strategiatervezes/

 

Marketingterv

A marketing terv tovább bontja és fókuszáltan részletezi a vállalkozásod a célközönséged és a nekik kínált szolgáltatásod/terméked szempontjából. Azért fontos ezt is elkészíteni, mert ezzel pontosan tudni fogod, hogy kiknek adsz el, mit adsz el, hogyan kommunikáld, hogyan építsd fel az értékesítést. 

 

Mit tartalmaz?

  1. Piacelemzés
  2. A piac szegmentálása és a fogyasztók elemzése – vevői persona / ideális vevő pontos meghatározása (a vállalkozásodra és külön az egyes szolgáltatásokra/termékekre is)
  3. A célok és a kulcsfontosságú mérhető értékek meghatározása, amik megmutatják, hogy egy a vállalkozásod milyen hatékonysággal halad a kitűzött céljai felé.
  4. Stratégia és taktika (árazás, termékstratégia és értékesítés, hirdetések)
  5. Költségvetés, megtérülés és kockázatok

Ehhez az alábbi cikket ajánlom
https://marketing21.hu/2016/11/07/mit-tartalmaz-egy-jo-marketingterv-2/

 

Amint látod, a fenti dokumentumok igen erősen kapcsolódnak egymáshoz és egymásra épülnek, így érdemes nagyjából egyidőben elkészíteni őket. Mindnek az a funkciója, hogy átfogó rálátást adjon a vállalkozásodra, annak pozíciójára a piacon és arra a folyamatra, ami mentén sikeresen fel tudod építeni. Erős mankóként szolgálnak és biztonságos keretet adnak az indulásban, majd a továbbiakban a fejlesztések kapcsán. Ezek nem ilyen kőbe vésett, egyszer megírod és kész dokumentumok, hanem veled és a vállalkozásoddal együtt fejlődnek, ezért érdemes bizonyos időközönként visszatérni hozzá, átgondolni és frissíteni, amennyiben változások állnak be a vállalkozásodban. Hiszen a vállalkozói lét a folyamatos áramlásról, megújulásról és (újra)tervezésről is szól. 🙂 

 

Hogyan kell bejelenteni egy vállalkozást?

Ezt az okmányirodában tudod megtenni vagy online az Ügyfélkapun keresztül, amihez regisztrációra lesz szükséged, ha még nincs.

Ehhez ajánlom az alábbi két cikket, amikben minden részletre kitérve leírják, hogy lépésről lépésre mi a menete a bejelentésnek, mire kell figyelned:

https://elemzeskozpont.hu/vallalkozas/egyeni-vallalkozas-inditasa-9-lepesben-reszletesen

https://wpkurzus.hu/egyeni-vallalkozas-inditasa-kata/

 

Tevékenységi körök kiválasztása és felvétele

A vállalkozásod elindításához és bejelentéséhez szükséges meghatároznod azokat a tevékenységi köröket, amik majd lefedik a szolgáltatásaidat. Az a szolgáltatás legyen a vállalkozásod főtevékenysége, amire a legtöbb számlát fogod kiállítani az ügyfeleidnek. Viszont valószínűleg nem csak egyetlen területtel fogsz foglalkozni, vagy a szolgáltatásod/terméked értékesítése több tevékenységi kör meglétét is feltételezi, így további tevékenységi körök felvételére is szükséged lesz, amik másodlagos vagy kiegészítő tevékenységek lesznek.

 

Fontos figyelned arra is, hogy egyes tevékenységi körök engedélykötelesek, így csak abban az esetben veheted fel, amennyiben rendelkezel az engedélyhez szükséges dokumentumokkal/végzettségekkel.

Az alábbi linken tudod megnézni a tevékenységi körök listáját
http://www.teaorszamok.hu/

Az engedélyköteles tevékenységek listáját pedig itt találod meg:
http://engedelykoteles.mkik.hu

Ebben a témában még az alábbi cikk tud további infót adni, érdemes átolvasni:
https://katabazis.hu/milyen-tevekenyseget-valasszak/

 

Amennyiben kereskedelemmel szeretnél foglalkozni, akkor még ezen felül is lesz intézni valód, hiszen ezek bejelentéskötelesek. Ezt az adott önkormányazati okmányirodákban tudod megtenni (a legtöbb önkormányzat honlapján megtalálható az erre szolgáló űrlap, a bejelentés illetékköteles, az illeték mértéke 3000 Ft).

A kereskedelmi tevékenység formái lehetnek:

  1. üzletben folytatott kereskedelmi tevékenység,
  2. mozgóbolt útján folytatott kereskedelmi tevékenység,
  3. bevásárlóközpontban folytatott kereskedelmi tevékenység,
  4. vásáron vagy piacon folytatott kereskedelmi tevékenység,
  5. közterületi értékesítés,
  6. közvetlen értékesítés,
  7. üzleten kívüli kereskedelem,
  8. csomagküldő kereskedelem,
  9. automatából történő értékesítés,
  10. közlekedési eszközön folytatott értékesítés (székhely szerinti jegyző jár el).

Innen tudsz még tájékozódni ezzel kapcsolatban
http://kormanyablak.hu/hu/feladatkorok/2/JEGYZ00603

 

Készítette Baló Andrea

Köszi, ha nyomsz egy lájkot: