Ben&Jerry’s, Nike, Toms cipők…

Ha meghalljuk azeket a márkaneveket, élénk képet kapunk arról, hogy kik ők, mi az amit képviselnek.

Részben azért, mert hihetetlen márkatörténettel rendelkeznek. A márka története közvetíti a vállalkozás történetét, célját és értékeit, érzelmileg kapcsolódnak a vásárlóikkal.

Hogy hozhatod te is létre a márkatörténetedet?

1. Ismerd önmagadat

Első lépés, hogy tudjunk, hogy kik is vagyunk. Mitől vagyunk egyedülállóak, mitől más a kínálatunk. Sokszor azt feltételezzük, hogy mindenki aki velünk dolgozik, tisztában tisztában van ezekkel, egészen addig, amíg valaki nem tesz vagy mond valamit, ami nincs összhangban a márkánkkal.

“Nem tudom megmondani, hányszor dolgoztam nagy és kicsi, híres és nem ügyfelekkel, akiknek nem volt valódi ismerete a márkájukról” – mondta egy kreatív ügynökség vezetője. Tudták a nevüket és a logójukat, de amikor arról beszéltünk, hogy mi mögé állnak, milyen ügyfelekre van szükségük, milyen üzeneteket küldenek, már bizonytalanul álltak a kérdések előtt.”

Annak érdekében, hogy hiteles márkatörténetet hozz létre, egyértelmű álláspontot kell képviselned egy konkrét problémával kapcsolatban, amelyet megoldani kívánsz. Pozicionálj, és 100%ban átlátható legyen a kommunikáció.

2. Legyen tiszta a víziód

Maradj önazonos, maradj következetes. “Show people…dont tell them”. Ne csak mondd az embereknek, mutasd is meg a márkádat, értékeit. Építsd fel az alapokról a vállalkozásod történetét, ne feltétlenül próbálj eladni, inkább mutasd be magad és a termékeidet.

Az egyik módja annak, hogy megbizonyosodj arról, hogy a márka állandó marad, az, ha kidolgozol egy víziót. Ez a rövid leírás segít meghatározni a márka értékeit és jövőbeli terveit, és hasznos referenciaeszközként is szolgál. Ha új kampányok elindítását vagy új együttműködést fontolgatsz, bizonyosodj meg róla, hogy bele fog illeni az alapelveidbe.

3. Találd meg a saját közönségedet

Nem tudsz jó sztorit mondani, ha nem tudod kihez beszélsz. A legfontosabb az, hogy megértsd a célközönséged motivációit, félelmeit, szükségleteit, igényeit és álmait. A következő lépés az önmegismerés után megérteni a célközönséget. 

A márkák keményen dolgoznak annak érdekében, hogy megteremtsék a kapcsolatot a közönségükkel, és ha ez a kapcsolat létrejön, akkor a kapcsolat különleges, amit ápolni és fenntartani kell.

4. Találd meg a hangod

Ha nem önálló történetet használsz [mint az alapító története], akkor a mini-történetek, elbeszélések hozhatnak létre a márkáról történeteket.

Nézd meg Ben Cohen-t és Jerry Greenfield-et, a névadó Vermont fagylalt cég alapítóit. Történetük egy felújított benzinkútnál kezdődött 1978-ban, Burlingtonban, és az évek során egy globális márkát építettek ki, megtartva értékeiket.