Miért nem tud sikeres lenni egy vállalkozás?
Az emberek zöme azt gondolja, egy sikeres vállalkozáshoz elég egy jó ötlet és némi kezdőtőke. Nos, sajnos a dolog nem ilyen egyszerű: számos esetben hiába van meg az ötlet, és a pénz ahhoz, hogy beindítsák a vállalkozást, az valahogy mégsem akar menni. Nehezen indul, és alig-alig vannak vásárlók, ügyfelek. Hiába hirdeti a tulajdonos, mégsem akar beindulni a szekér, ő pedig nem érti, hol a hiba.
Ilyen esetekben a probléma az, hogy nincs felépítve a márka. Hiába jó az alapgondolat, hiába hirdetünk, ha nincs meg a háttérben a brand, az ok, amiért minket kellene az embereknek választani. Ennek felépítése olyan folyamat, ami komoly odafigyelést, szakértelmet, megfontolt döntéseket kíván, ugyanis ez fogja meghatározni, mennyire emelkedünk ki a konkurensek közül.
Az, hogy kitalálunk a termékünknek egy hangzatos nevet, még nem lesz márkaértékű. Márkává akkor válunk, ha az emberek zöme a névről azonnal tudni fogja, hogy a mi termékünkről van szó, és azonnal kivált belőlük valamilyen zsigeri reakciót.
Hogyan kell felépíteni egy márkát?
Teremtsük meg az alapokat!
Egy brand felépítése összetett folyamat, hiszen nemcsak meg kell terveznünk az arculatot, hanem arról is gondoskodnunk kell, hogy az ismertté és elismertté váljon. Ehhez szükség van hitelességre és egy megfelelő stratégiára, pozicionálásra.
Az első lépés mindenképpen a márkanév kitalálása, a célok, irányelvek meghatározása. Ez lesz a márka háttere, amivel majd azonosítani lehet a márkanevet. Tartozhatnak ide az indulással kapcsolatos sztorik, de szerves része például a minőség, a színvonal meghatározása, amit a későbbiekben tartanunk kell.
Ezután következik a folyamat vizuális része, hiszen ez teremti meg a márka hangulatát. Ezek lehetnek színek, reklámok, szlogenek, képek – a lényeg, hogy érzéseket, hangulatokat tükrözzenek, és jól azonosíthatóak legyenek a márkánkkal. Ez az, ami bevésődik az embereknek. Gondoljuk például a két legnagyobb kólagyártó cégre: elég meglátnunk a színeiket, hogy tudjuk, róluk van szó.
Stratégia és az a bizonyos plusz
Ha megterveztük az arculatunkat, tennünk kell róla, hogy el is terjedjen. Megfelelő stratégiákkal el kell jutnunk a gondosan meghatározott célcsoporthoz, el kell érnünk, hogy megismerjenek minket. Ehhez olyan pontokra kell fókuszálni, ahol kielégítetlen igények merülnek fel, és ahol mi, a márkánk be tudja tömni a réseket.
Találjuk meg azt a pluszt, amiért jobbak vagyunk másoknál! Ezen a ponton fontos, hogy megalapozzuk márkánk hitelességét is: ne ígérjünk olyat, amit nem tudunk nyújtani, mert csak a hiteles márkához maradnak hosszabb távon hűek a fogyasztók.