+36 70 417 4596 birds@brandbirds.hu

Már tavaly is motoszkáltak bennem “ellenséges” gondolatok a BF-el kapcsolatban, de akkor nem írtam róla. Aztán eszembe jutott: mégis írtam, csak nem publikáltam sehol. Nem akarom megspórolni, hogy írjak “friss” véleményt, de úgy érzem érdemes megosztanom ezt, mert ma sem gondolom másképp.

Ezt írtam tavaly:

Cikk, ami részben inspirált tavaly: (a képernyőmentés friss, mikor megnyitottam most, épp egy emag-banner volt a cikk felett  ) http://444.hu/…/felrobbant-a-facebook-mert-hiaba-van-black-… 

“Az eMAG Black Friday-akciója már tavaly is keserű szájízt hagyott sokakban, ennek ellenére a cég idén is megrendezte az online tülekedést”

A marketinges csoportokban pénteken folyamatosan a Black friday volt a téma, pro és kontra. Sokak szerint az árakció nem jó marketing, sokak szerint pedig megéri mert ilyenkor nagy forgalmat lehet realizálni. Utóbbi tény, folyamatosan dőlnek meg az eladási rekordok ilyenkor világszerte. Mi mégsem javasoljuk ezt egyetlen márkának sem.

Miért? Mert ez az egész egyértelműen márkarombolás. Márkában gondolkodva hosszútávra tervezünk. Gondolj bele, ha a Louis Vuitton azzal kampányolna, hogy most féláron a táska, Te is vehetsz végre. Hiába kerestem, nem láttam ilyen akciót  Oké, ez egy luxusmárka, persze hogy nem csinál ilyet. De pont ezért erős márka, mert sosem csinált ilyet. Kérdezték tőlem is: ha még nem erős a márka, mert most indul, akkor nem rombolja a márkát egy ilyen akció, akkor lehet, ugye? Merthogy nincs mit rombolni, mert még nincs márka. Hát, így nem is lesz. Árakcióval nem lehet semmilyen márkát építeni.

Mi történt az eMag-nál? Egyrészt született párszáz elégedett vásárló, akiknek a szemében erősödött a márka. A Black Friday márkája, nekik hálásak, és majd jövőre ismét vásárolnak BF alatt, valahol. Másrészt, szerzett az eMag (nem a BF!) jópár, talán több ezer, elégedetlen, csalódott vásárlót, akik nem tudtak vásárolni, hiába várták órákon keresztül a nyitást. Ők az áruházra dühösek, sokan ennek hangot is adnak. Hiába a magyarázat, az ő csalódottságuk nem változik. Egy délelőtt alatt 3.5 Mrd forgalom (a profit persze kérdéses), és rengeteg csalódott vásárló. Ez minden, csak nem márkaélmény, ez nem alakít ki sem közösséget, sem kötődést, sem márkahűséget. A márka így biztosan nem épül, sőt.

Ellenpélda, jó példa: Izgi magyar példa a Kreatív Kontroll “akciója”, ami valójában áremelés. Egy fricska az egész őrületre – ami ráadásul remekül passzol a márkához is. https://marketingszovegiras.hu/whitefriday 

“Akciósan drágított cikkek azoknak a vállalkozóknak, akik már nem nézik meg vásárláskor az árcédulát. És erre büszkék.”

Ennyi, eddig írtam tavaly.

—————————————————–

Friss gondolatok:

Az az elképesztő, hogy ma is hasonló gondolataim voltak, mielőtt visszaolvastam volna ezt a tavalyi írást.

Kettő dolog fontos az egészből: a saját márkádat értékeled le a nagy árkedvezménnyel valójában a Black Friday márkát építed / rombolod az akcióddal

Arra most nem szeretnék kitérni, hogy üzletileg mennyire éri meg az egész. Nyilván más például egy személyes tanácsadást leárazni, és más egy ebook-ot. Utóbbiból korlátlan mennyiség áll rendelkezésre, tehát nem akkora a veszteség. Kedden, mikor autóztam a találkozónkra Trunk Tomival, a rövid, kb. 5 perces úton épp a reklámblokk szólt a rádióban. Az tűnt fel, hogy MINDEGYIK reklám ez volt: hihetetlen akciók black friday alkalmából az X helyen. Online és offline áruházak voltak. A durva az volt, hogy utólag semmire nem emlékeztem, csak arra, hogy “Black Friday” és “nagy kedvezmény”. Vagyis, a saját pénzén minden márka remekül építette a BF márkáját…

A márkád szempontjából tehát egyáltalán nem javaslom a BF akciózást, a hagyományos módon. Felülhetsz a “hype-vonatra”, de kérlek ne óriási kedvezményt adj. Sőt, azt mondom, nem is kell kedvezményt adnod. A BF felkeltheti az érdeklődést, majd – a Kreatív Kontroll példája nyomán – mondd el, hogy nem kedvezményt adsz, hanem mást. Fő terméket főleg ne akciózz, szolgáltatást, ami az idődet kívánja, pláne ne. Esetleg raktáron lévő, már kifutott (több nem készül belőle) terméket, talán. Hangsúlyozom: a BF lehet, hogy üzletileg, anyagilag megéri, ha okosan csinálod, de a márkádat majdnem biztosan rombolni fogja.

Mit tegyél? Mert ugye ott van az érzés, hogy mindenki nyomatja a Black Friday-t, tódulnak hozzá a vevők, figyelnek rá, közben meg Rád senki, és elszalasztottál egy “nagy” lehetőséget. Ismerős érzés? Nos, először is, lazíts.  Én elmulasztottam a kávé világnapját, semmit nem posztoltam, semmit nem kommunikáltam. Nem volt jó napom, nem volt kedvem. Puff neki, túléltem, és semmi helyrehozhatatlan nem történt.

Gondolj arra is, hogy a BF nagyrészt az árérzékeny vevőket vonzza, illetve a kíváncsiakat. Ha ezt a kíváncsiságot szeretnéd kihasználni, akkor kommunikálj valami fontosat a saját márkád szempontjából. Tanítsd, edukáld az érdeklődőket: mondd el, hogy Te nem adhatsz nagy kedvezményt, mert korrektek az áraid így is, és Te is jól akarsz élni belőle, nem vagy segélyszervezet. Apropó, ha szoktál adományozni, ezen a napon esetleg gyűjthetsz, vagy az aznapi vásárlások után valamennyit adományra fordítasz. De ezt is okosan, ne lődd lábon magad, ne termelj veszteséget. Nekem idén nagyon sikeres lett egy Valentin-napi posztom, ami így kezdődött: “Valentin napi akció…. HELYETT vásárolj brandes könyvet…” – és ekkor még csak készült a könyv, de majdnem 10-en megrendelték e poszt hatására.

A fricska, a humor, a “kilógok a sorból” mindig működik. Olyat csinálj, ami passzol a márkádhoz.