53 milliárd dollár különbség egy kis agyi aktivitás miatt.
Ráadásul úgy, hogy a Pepsi vállalat árbevétele másfélszer nagyobb, mint a Coca-Coláé (2015-ös adat: 63, illetve 44 milliárd dollár). A Pepsi bevételének csak közel felét adja az üdítőital, a többit különböző chipszek, ropogtatnivalók hozzák.
De mi okozza ezt a nagy különbséget?
Nézzük meg, mit mondanak az agykutatók. Hat neurobiológus végezte el a híres „kóla-tesztet”, melyben először azt vizsgálták, a két vezető kólamárka közül melyik ízlik jobban az embereknek. A vakkóstolásnál kis előnnyel a Pepsi nyert, a megkérdezettek 51%-a mondta azt a márkák ismerete nélkül, hogy az ízlik neki jobban. 44%-uk a Coke-ra voksolt, 5%-uknak pedig ugyanolyan volt a kettő. Itt még könnyen magyarázható a Pepsi előnye, hiszen kicsivel több cukrot tartalmaz, és az édes ízt többen szeretik.
A csavar akkor következett, mikor ugyanezek az emberek úgy kóstolták a kólákat, hogy tudták, melyikből isznak épp. Látták a logót, a csomagolást, a márkát. Így is megkérdezték őket, melyik a finomabb, és láss csodát, ekkor a Coca-Cola nyert: 67%-uk mondta hogy ez az ital a finomabb.
Mi történt?
A neurobiológusok „bedrótozták” a résztvevőket, hogy mérni tudják az agyhullámokat. Nagyon érdekes dolgot figyeltek meg: a kóstolás közben az agy asszociációs folyamatai kiemelten aktivizálódtak – de csak akkor, amikor az alany Coca-Colát ivott, és tudta is, hogy azt issza.
Ezért vásárolnak az emberek újra és újra Coca-Colát, hogy átélhessék az áhított boldogságot, mellyel a cég a reklámjai során összekapcsolja a márkát. A recept működik is 120 éve: ez teszi a márkát egyre erősebbé.
Persze kérdezheted, hogy mi közöd van Neked évszázados múlttal rendelkező multicégekhez?
Először is: a Coca-Colának úgy sikerült alakítania az imidzsét, hogy a fekete, szénsavas, édesített vízről az embereknek a boldogság jusson eszébe. Ha a Te terméked/szolgáltatásod csak egy kicsit is jobb a cukrozott víznél, akkor máris könnyebb dolgod lesz.
Másodszor: a magyar piacon a Coca-Cola kiütéssel győzött a Pepsi ellen. Nagyságrendekkel ismertebb, elfogadottabb és magasabbak az eladási mutatói is.6 Mindezt egy olyan termékkel sikerült elérnie, melyet a saját üzletkötői sem tudnak megkülönböztetni a konkurenciától. Ha a Te terméked/szolgáltatásod is ilyen, tehát nagyon hasonló a többihez, akkor pontosan az erős márkával tudod megelőzni a konkurenseket. Erős márkával tudod felépíteni a céged, a marketinged és kommunikációd.