Ki vagy, mit csinálsz és miért?

A márkaépítés szempontjából nagyon fontos, hogy tisztán lásd magad előtt azt, hogy miért csinálod.

Miért vágtál bele abba, amit hivatásodnak választottál? Miért épp azt a terméket árulod, amit? Miért azoknak az embereknek nyújtasz segítséget, akiket a célközönségednek választottál? Miért olyan fontos Neked ez az egész?

Lehetne még sorolni a kérdéseket, de szerintem már ebből Te is rájöttél a lényegre. Azt az esszenciális dolgot keressük most a márkáddal kapcsolatban, ami egy olyan érzelmi töltetet és erőt képvisel, amihez az emberek tudnak és akarnak kapcsolódni. Valami mélyről jövő indíttatás, érzés vagy vágya annak, hogy valamit tegyél. Meglehet, hogy ez „csupán” annyi, hogy mosolyt csalj az emberek arcára a mindennapokban, nem feltétlen kell egyből világmegváltó célokra gondolni. A lényeg, hogy adj valamit a követőidnek és ügyfeleidnek, amivel ők is többek és boldogabbak lesznek.

Vannak olyanok is, akiket csak a profit és a meggazdagodás érdekel, de ők nem is szeretetmárkát építenek, ezért nem is érdemes erről szót ejteni. Teljesen más, ahogyan ők gondolkodnak, és nem is fognak tudni olyan mértékű kapcsolatot és bizalmat kiépíteni a követőikkel, mint akik szeretetmárkát építenek.

Fontos lesz, hogy ezt a miérted kommunikáld, ezért érdemes minél jobban körbejárni a témát és egy erőteljes és egyszerű mondatban vagy rövid történetben megfogalmazni. Ebben lesz segítségedre ez a cikk.

Ahhoz, hogy megtaláld ennek gyökerét, elengedhetetlen az önismeret. Nézz mélyen magadba, és találd meg azt, ami mindennek az esszenciája.

Lehet, hogy valami olyasmivel kezdesz el foglalkozni, ami korábban számodra is egy hiány volt, és megoldást kerestél rá. Mivel nem találtál olyat, ami teljes mértékben kielégítő lett volna, így Te magad teremtetted meg. És ha már jól működik, akkor miért ne segíthetnél ezzel másoknak is? Hiszen, ha neked megoldotta a korábbi problémád, akkor ezzel segíthetsz azoknak, akik hasonló nehézségekkel küzdenek. Azaz, önnön hiányodból fakadó erős vágy alkotta meg az elhivatottságot, melyet másokkal is szeretnél megosztani. Nem tartottad meg magadnak a megoldást, hanem megosztod másokkal is, hogy ezzel is segíts.

Ez egy nagyon szép, belső indíttatású oka a vállalkozásindításnak és a márkaépítésnek. A saját történetedre és élményeidre tudod ráépíteni a márka hátterét és egy erős érzelmi töltettel rendelkezik a miérted is.

Más esetben lehet, hogy nem egy saját problémából kifolyólag hozod létre a termékeidet vagy a szolgáltatásod, viszont mégis erőteljesen tudsz kapcsolódni érzelmileg a témához. Lehet ez egyfajta társadalmi felelősségvállalásból, hogy közösen valami pozitív változást érjünk el a világban. Vagy olyan készségek, kreativitás és tudás birtokában vagy, amit hasznosítva jobbá vagy könnyebbé teheted mások életét. Itt is az a fontos, hogy valamilyen okból kifolyólag érzelmileg kapcsolódsz a választott területhez, és ezért szeretnél tenni.


Amennyiben ezekre építed a márkád tudatosan, akkor biztos lábakon haladhatsz majd előre. Hiszen a márkád fontos értékeket és elveket képvisel, amihez lehet kapcsolódni.

Simon Sinek szerint: „Amikor érzelmileg igazodunk ügyfeleinkhez, akkor a kapcsolatunk sokkal erősebb és jelentőségteljesebb, mint bármilyen tagságon vagy előnyökön alapuló kapcsolatban. Ezt jelenti a MIÉRT-tel kezdeni.”

Én ezt egy picit megfordítanám, hiszen a BrandBirds szemlélet nem azt mondja, hogy neked kellene bárkihez is igazodnod és megfelelned. A Lovebrand formula azt mondja: Járd a saját utad és hagyd, hogy kövessenek! Légy önmagad, emberi, hiteles és így fognak hozzád kapcsolódni. Oszd meg az emberekkel azt, hogy miért csinálod azt, amit. Mi a Te MIÉRT-ed, ami a szívedből jövő kinyilatkoztatás. Ami arra motivál, hogy felkelj nap mint nap és tegyél érte. Ehhez fognak tudni kapcsolódni, ezért fognak követni Téged!

Küldetés

Mit is jelent az, hogy küldetésed van, vagy hogy küldetéstudattal rendelkezel és ennek mentén építed a vállalkozásod?

Maga a küldetés egy olyan mondat, ami világosan és egyértelműen kifejezi az egyedi hozzájárulásod és hatásod a világra. Az a pozitív változás, amit el szeretnél érni azáltal, hogy a terméked vagy szolgáltatásod értékesíted. A küldetésed tartalmazza a miérted – amiről már korábban beszéltünk -, a célközönséged, a problémájukat és az arra való megoldásod.

Legrövidebben úgy tudod megfogalmazni, ha leírod azt, hogy kiknek szeretnél segíteni, miben és miért. Alább találsz egy példamondatot, amibe beillesztve és persze akár kicsit magadra formálva meg tudod alkotni ezt az egy mondatot.

A márkámmal azt szeretném megmutatni, hogy… ( ide jöhet a miérted)

mert fontosnak tartom … (ide jöhet a megoldás, amihez hozzásegíted az ügyfeleket)

ezért megalkottam a … (ide jöhet a terméked/szolgáltatásod/szemléleted)

amivel …. -ben (ide jöhet a probléma) segíthetek ….-nak (ide jöhet a célközönséged)

Nem biztos, hogy elsőre meg lesz a tökéletes mondatod, ezért érdemes többször leírni, ízlelgetni és csiszolgatni. Érdemes felhasználni benne azokat a kulcsszavakat, amik a márkádat a leginkább jellemzik és fontosnak tartod, hogy ezekkel azonosítsanak.

Amint meg vagy a miértedből származó mondattal, ami lefedi a küldetésed, akkor ez válhat az egyik legerőteljesebb kommunikációddal. Mivel rövid és tömör, mégis minden fontos információt tartalmaz, ezért nagyon hatékonyan tudod használni például networking eseményeken, amikor rövid időn belül kell bemutatkoznod és megismertetned önmagad és a márkádat a többiekkel.

Emellett bármilyen szakmai előadáson vagy sajtómegjelenésben is használhatod, amik szintén pontosítják és erősítik a márkádat. Minél többet használod, annál könnyebben fogják veled azonosítani és megragad az emberek fejében. Ezzel is szép lassan épülni fog a kis LEGO-tornyod, és ez lesz az egyik legstabilabb alapkockád.

Kívánom, hogy sikerüljön megfogalmaznod a legbrandesebb miérted!

Készítette: Baló Andrea