ÚRISTEN BEKEMÉNYÍTETT A FACEBOOK, MI LESZ VELÜNK? Vége a világnak. A jó világnak. Mostantól minden nehezebb lesz. Zéró organikus elérés. Világvége. Most kezdődik életünk hátralevő része. (Figyelem! Lájtos bevezető után bekeményítek én is, tarts ki, a végére kiderül, vége lesz-e a Faccebooknak… és mivel hosszú poszt, tettem bele több -t és -t is…)
Ááááá. Durva dolgok történtek tegnap Mark Zuckerberg felforgatta a világot, a szakmát, a marketingeseket, mindent. Ismét. És én mit sem sejtettem, nagyrészt offline voltam kivételesen. Zalaegerszegre utaztunk, félig munka, félig családi ügyben. Átadtunk egy elkészült kiadványt egy kedves ügyfelünknek: nyomtatott utazási katalógus, Krisztina profi tördelésében. Amúgy semmi extra, csak ez volt a 20. zsinórban, amit mi készítettünk. 20 év. Majd még írok erről. ♥️ Útközben Virág olvasta nekem a posztjaitokat, kommentjeiteket, például az előadás főpróbáról, én pedig boldog voltam, meghatódtam. Köszönöm mindenkinek és még írok erről is… Este hangversenyen voltunk, óriási élmény volt, és lett pár #brandes gondolatom is tőle… és erről is fogok írni. De előbb vissza a Facebookhoz, mert ez most a legfontosabb téma. Éjjel 1 után értünk haza, és bepillantva az internetbe, láttam hogy micsoda óriási változás lesz. Mindenki erről beszél és megváltozik minden. Újra.
Mark, a Facebook, az internet és lassan a világ ura bejelentette, hogy csökkenni fognak azoknak a posztoknak az organikus elérése, amelyek nem generálnak reakciót, beszélgetést. Upsz. Ma reggel sok reakciót átnéztem, meghallgattam. Lévai Richárd posztja volt az első, a Közösségi kalandozásokoldalon megírta a legfontosabb változásokat, véleményét, ahogy szokta, elképesztő gyorsan és lényegre törően. Domán Zsolt és az Online Katapult remek LIVE-ot készített, gyorsan, profin reagálva, és összegyűjtöttek több cikket, posztot is, amelyet érdemes elolvasni. Javaslom ezeket nézd meg olvasd el, és alább az én véleményem. Először is, szeretném leszögezni, hogy valójában nem történt semmi extra. Változik a Facebook, változik a világ, ahogy szokott. Gondolj bele, ez egy teljesen logikus és elfogadható lépés volt. A Facebook felhasználóinak száma és az aktivitás olyan mértékben nő évről évre, napról napra, hogy ezt valahogy kezelni kell. Az elején még nem volt ennyi tartalom, nem volt ennyi poszt, ezért nem kellett ennyire szűrni sem. Most már kell, és egyre nehezebb, egyre újabb ötletek és módszerek kellenek.
Sokan azt gondolják, a Facebook ellenük van, és szívatja a cégeket, hogy csökkenti az elérést, hogy minél többet költsenek hirdetésekre. Ez utóbbi így is van, de ennek nincs köze az eléréshez. A Facebook csak reagál
A Facebook arra reagál, hogy egyre több a cucc, egyre több a felhasználó. Az elején volt az oldal-lájkolás, amivel meg tudták szűrni, hogy kiknek érdemes mutatni egy-egy oldal posztjait. A rajongóknak. Aztán mikor sok oldal lett, és egyre több felhasználó, egyre több poszt, kellett valami más is. A követés funkció. Mert oké hogy lájkolom, ahogy sokszáz más oldalt is, de mindent már nem tudnék megnézni, amiket ezeket az oldalak posztolnak. Ezért lett követés. Meg “megjelenítés elsőként”. Valójában ez toldozás-foldozás. Az egész cucc eljutott oda, hogy felfoghatatlan mennyiségű tartalom lett, az embereknek pedig ugyanúgy 24 órából áll a napjuk, 2 szemük és 2 fülük van továbbra is. Pech. Algoritmus-frissítések. Reakció, hogy valahogy úrrá legyen a káoszon a Facebook, hogy ne veszítse el az emberek figyelmét. Hogy maradjon felhasználói élmény. Apropó, megjegyzem, a sok-sok tartalom létrejöttében szerintem nagy szerepe van a lelkes közösségi média-ügynökségeknek, akik az ügyfelek helyett posztolnak orrba-szájba mindent. Az érdektelen tartalomra most azt mondta a Facebook, hogy köszi, de nem kell. Van belőle bőven már. Mostantól jó tartalom kellene. Évek óta folyamatosan jönnek a hírek, hogy csökken az organikus elérés, egyre drágábbak a hirdetések, és jaj, most mi lesz. Merthogy a szar posztok már nem működnek. Hát elmondom őszintén, én ennek baromira örülök. Vége a tömeges tartalomgyártásnak, az unalmas marketingnek.
Eljött a személyes kommunikáció, a valódi közösségépítés kora. Eljött a márkaépítés ideje. A közösségépítés ideje. Mert a márka egy közösséget (is) jelent. Yepp Sokan most aggódnak, hogy jaj, mi lesz, nem fog működni az hogy kirakok valamit és azt látják is az emberek. Nem fogják látni. Megnyugtatom őket, eddig se látták. Vagy ha látták, nem érdekelte őket. Mostantól bizony beszélgetéseket kell generálni – erre “utasít” mindenkit a Facebook. És tudod miért teszi ezt? Mert optimalizál és igyekszik felhasználói élményt növelni. Mert rájöttek, hogy az embereknek már nem elég jó az, ahogy most van. Mert túl sok a szar tartalom, amit ki kell szűrni. Ezért valamit lépniük kellett. Eddig a lájk, a reakció volt az egyik szűrő, mostantól a komment, a beszélgetés lesz az. Hát akkor tessék beszélgetni. Mit láttam az elmúlt 1 évben Facebookon? a céltalan görgetést kezdik megunni az emberek. Én is egyre kebésbé néztem már az alap hírfolyamot. Nem véletlenül találta ki a Facebook a Felfedező hírfolyamot sem. A céltalan görgetés helyett egyre inkább márkákat követünk. Rákeresünk és megnézzük, mi van vele. Személyeket követünk. Csoportokat, ügyeket. egyre magasabb az aktivitás a csoportokban, és egyre kevesebb az oldalaknál. Az emberek tényleg beszélgetni, vitatkozni szeretnének egymással, és nemcsak lájkolni a cégek posztjait. Nem a cégekkel akarnak beszélgetni. a személyességnek ÓRIÁSI ereje van. Egy ártatlan szelfi és “szeretettel várlak” kifejezés extrém sikeressé tesz egy zöldség-gyümölcs boltot (pacsi Szénáskert, imádunk! ), és a versenytársaknak fogalma sincs, miért van ez. aki fel meri vállalni az arcát, akár még videót is készít, az elnyerni az emberek bizalmát. És bizalom nélkül pedig nincs erős márka sem. Sorry vállalkozók, többé nem lehet elbújni egy logó, egy cégnév mögé. Ez fontos, ezért külön bekezdést nyitok. Senki nem akar cégekkel beszélgetni. Ezt sokan nem értik meg, és csak nyomják az érdektelen posztokat halomra a Facebook-oldalukra, “mert Facebook az kell”, mert “mindenkinek van, nem lehet kimaradni”. Ja. Node mi lesz most? Beszélgetést kell kezdeményezni. De egy személytelen céggel senki nem fog beszélgetni. Itt jön a személyesség be a képbe, az a személyesség, amit tavaly MINDEN előadásomban elmondtam, összesen többezer ember előtt. VELED lehet beszélgetni, TE vagy az érdekes, nem a céged. És az a márka, amely a Te szemléletedet, elveidet, küldetésedet, gondolataidat képviseli. Mitől lesz érdekes? Attól, hogy a saját gondolataidat írod, és nem azt, amiről úgy gondolod, hogy KELL írni. “A célcsoport azt akarja hallani, hogy…” – felejtsd el a rákba. Őszinte legyél és személyes. Ne félj semmitől. Nem a terméked veszik meg úgysem (az úgyis szipi-szupi, nem?), hanem az érzést, hogy hozzád kapcsolódnak.2 trend lesz idén az uralkodó a közösségi médiában: személyesség közösségépítés
Eljött végre az igazi közösségépítés kora. Facebook oldalak helyett csoportok, ahol a tagok is tudnak posztolni, és nemcsak az oldal tulajdonosa. Ahol őszintén, egy szűk (értsd, egy téma köré összpontosuló) körben tudunk beszélgetni. Egyre több csoport fog alakulni, ügyek, témák, hobbik, és az ezeket képviselő márkák köré. Azok a csoportok, közösségek lesznek életképesek, melyeknek lesz egy karizmatikus vezetőjük, aki szilárdan képvisel egy értékrendet, szemléletet, és gondoskodik a közösségről. A az, hogy fel tudsz-e építeni egy közösséget a márkád köré? Fel tudod-e vállalni a saját márkád, az ügyed, küldetésed a saját neveddel, arcoddal? Ezekről 1 évvel ezelőtt beszéltem a Marketing Fesztiválon, és azóta is nyomom mindenhol. Elmondtam, hogy ezzel lehet kitűnni, előnyt szerezni, erős márkát építeni. Opció volt. Idéntől ez már nem opció lesz a közösségi csatornákon, hanem alapvető.
Mit tegyél Először is, ne keseregj az algoritmus változásokon, meg hogy milyen gonosz a Facebook. Fogadd el, hogy ez egy csatorna, ahol emberekkel kommunikálsz. Nem a Facebooknak kell a posztokat írnod, hanem az embereknek. Ők pedig nem a cégedre kíváncsiak, és nem cégekkel akarnak beszélgetni, hanem VELED. Ez van. Semmi újdonság nincs ebben, eddig is így volt, csak nem volt ennyi légy a sz*r körül (vagy hogy van ez a mondás ). És bocs marketingesek, de már nem működik az, hogy “muszáj valamit kitenni a Facebookra”, meg “naponta kell egy poszt”. Nem azt mondom, hogy mindig magvas gondolatokat kell megosztani. Ebből is be lehet sokkalni. Azt mondom, hogy ez mindenképpen kell. A macskás videók is valószínűleg túlélik majd a világvégét, ahogy a macskák is (miután átvették az uralmat), de nem ezek lesznek a legjobb tartalmaid. Ja és nem lesz vége a Facebooknak sem, csak úgy. Mert majd egy jön egy másik platform, és jól lesöpri, mert majd ott ingyen és könnyen eljuttathatjuk a sajtóközleményeinket és az unalmas posztokat a tömegeknek. Persze. Majd… Addig is, azért a Facebook még mindig a legjobb és legolcsóbb csatorna legtöbbünk számára. Pont. Kezdj el személyesen kommunikálni. Emberekhez beszélj. Indíts csoportot, az ügyed, a márkád köré. Építs közösséget: hagyd, hogy érvényesüljenek, beszélgessenek, vitázzanak, kapcsolódjanak hozzád. Az emberek mindig is szerettek közösségekbe tartozni, gondolj az iskolai szakkörökre, osztályokra, a sportklubokra, a hobbicsoportokra, stb. 9 évig élsportoló voltam: versenyszerűen sakkoztam, és a legjobbak a közös pizzázások és maratoni nagytétes pókerpartik (1 Ft alapon) voltak. Közösség. Ma is igény van az offline közösségekre, amelyeket remekül támogat a Facebook mint kommunikációs csatorna.
Idén minden a márkaépítésről, a közösségépítésről fog szólni. A BrandBirds számára első a közösség (márkaépítő vállalkozók közössége), és a vállalkozók személyes segítése a márkaépítésben. Rájöttem, nem akarok és nem szeretek céget építeni. Közösséget annál inkább. Ez ami motivál, érdekel, és úgy látom, ez a Club is egyre jobb lesz. Az előadás-főpróbán azt éreztem, átkozottul szerencsés vagyok, hogy ilyen jó fej emberek vesznek körül. Egyre többen dícsérik a Clubot, és kötnek akár életre szóló ismeretségeket, üzleteket. Segítenek egymásnak. Engem ez tesz boldoggá. Én nem tudok nagy céget építeni és sokszáz munkahelyet létrehozni. És egyelőre milliárdokat adakozni sem. Én ezt tudom adni. Persze ez nem szerencse, hanem annak eredménye, hogy (coelhósan fogalmazva) a csapatommal beleadjuk a -ünket-lelkünket, nomeg kurvasok munkát is.
Másodszor, foglald le a helyed a első márkaépítő konferenciára, a Brandezvényre! Február végén 2 napon keresztül, 10 kiemelt előadásban és 20 mini interjúval mutatjuk be, hogy az új márkaépítő korszakban mit és hogyan kell csinálnod. Hogyan tudsz erős márkát építeni akkor is, amikor a Facebook folyamatosan változik. www.brandezveny.hu Akkor gyere, ha elfogadod, hogy a márkád képviselője Te vagy. Hogy nem építheti helyetted más a Te márkádat, hogy ennek alapvetően belőled kell fakadnia és a Te szemléletedet kell tükröznie. Ebben fogunk segíteni a résztvevőknek. Akkor gyere, ha nemcsak egy céget, meg projekteket, meg termékeket akarsz létrehozni, hanem nyomot hagyni a világban. Erős márká(ka)t felépíteni, és nemcsak célt kitűzni, hanem az utat is élvezni közben. Mert márkaépítő vállalkozóként mi igenis az utat is élvezzük. Azért lettünk vállalkozók, mert van elképzelésünk, ötletünk, amit meg akarunk valósítani, pozitívan hatni emberek életére. És átkozottul hiszünk is benne. Azért lettünk vállalkozók, hogy szabadok lehessünk, szabadon eldönthessük, kik lesznek a munkatársaink, az ügyfeleink, a partnereink. Ha azt érzed, Te is ilyen vagy, ha abból akarsz márkát építeni, amit szívvel-lélekkel tudsz csinálni, akkor találkozzunk. Ismerkedjünk és segítsük egymást. 200 márkaépítő vállalkozó egy helyen, 2 napon keresztül. 9 fantasztikus előadó, gyakorlati szakember, márkaépítő, és 20 brandes vállalkozó a színpadon, akiktől érdemes tanulni, akiket érdemes megismerni. A csapatom és én mindent megteszünk, hogy elképesztő hasznos legyen ez a 2 nap, és értékes kapcsolatokkal, infókkal, ötletekkel és konkrét válaszokkal, hogyanokkal térj haza. Erre személyesen vállalok garanciát. Lesz is. Merthogy moziteremben leszünk, csúcsminőségű kivetítővel, hanggal, felkészült előadókkal – csúcs közösségi élmény lesz! A Facebook-hoz, az eredeti témához (bocsi, elragadott a hév ) visszatérve, mit gondolsz? Hogy látod, miben befolyásolja ez a közösségi kommunikációdat a jövőben? Hogy érint ez Téged? Mit fogsz változtatni?