A KISSMetrics fentebb említett felméréséből kiderült, az emberek 80%-a a színek alapján ismeri fel a termékeket, márkákat. Ez brutálisan nagy szám, ezért ezzel kiemelten kell foglalkoznod.  
K
Az olcsó kólamárkákat tudod, miért tervezik piros színűre? Igen, a Coca-Cola miatt. A világ egyik legértékesebb márkáját is a színe alapján keresik a boltban, és a többi márka készítője erre alapoz, ezzel próbálja megszerezni a figyelmet. Ez azonban nagyon kevés. Ezzel pont az egyediségről, a saját márkáról mondanak le.
K
Gondolj erre a 3 színre: magenta, piros, kék. Ugye beugrottak a telekommunikációs szolgáltatók? Ők is felosztották a színpalettát, lefoglalták a saját színeiket. Ragaszkodnak a sajátjukhoz, és minden megjelenésüknél jelen van a domináns szín. Figyeld meg, hogy a képeknél is, amiket használnak, mindig megjelenik valami saját színű: ruhadarab, bögre, használati tárgy, stb. De más piacon is ez a helyzet: ügyfelünk, a GEERS a zöldet választotta. Konkurensei a pirosat, a kéket… így az ügyfelek messziről megismerik a boltokat. Ezzel tehát ügyfeleid dolgát is megkönnyíted.
K
A tanács tehát egyszerű: foglald le a saját színeidet! Ez lehet több szín, melyek egymással harmonizálnak és közösen alkotják a márkád színpalettáját, hangulatát. Ha megvan, ragaszkodj hozzá és használd következetesen. A színeket rögzítsd az Arculati Kézikönyvedben – erről a következő részben írok.
K
Ahogy a logónál, a színek esetében is időnként szükséges a megújulás, az újratervezés. Egyik ügyfelünk, a Human Map tanácsadó cég arculatát azért terveztük újra, mert 10 év után szükség volt a megújulásra, annyi minden változott náluk. Változott a munkamódszerük, a csapat, és persze a piaci helyzet is. Kaszás Péter, a cég egyik tulajdonosa azt mondta nekem, Robi, túl „öreges” az arculatunk, valamit csináljunk. A megoldás egyik eleme a színpaletta fiatalítása volt. A fáradt bordót élénk pirosra, a mustárszínt élénk sárgára cseréltük, és hozzáadtuk a világoskéket – ami a fiatalságot és a szakértelmet jelképezi (ezért szerepel a Látványügynökség arculatában is). A logót is lecseréltük, és az eredmény egy fiatalosabb, frissebb, modernebb, jobban használható arculat lett. Azonban ami engem is megdöbbentett, hogy miután elkészültek az új céges kiadványok, megjelenések, Péter arról számolt be, a munkatársak vidámabbak, motiváltabbak lettek. A jó arculat tehát nemcsak a célpiacra, ügyfelekre van hatással, hanem a munkatársakra is. A színek ugyanúgy a vállalati kultúra része, mint az elismerés vagy a kommunikációs stílus.
A színek hatásáról és szerepéről néhány érdekesség: az emberek döntését 93%-ban a látvány befolyásolja 85% mondja azt, hogy a színek alapján választott terméket 80% a színek alapján ismeri fel a márkát
Színek jelentése, hatása: Citromsárga: fiatalos, őszinte, friss, optimista. Példák: McDonalds, Snapchat, National Geographic. Piros: energia, érzelmek, szerelem, tiltás, veszély, tűz. Példák: Coca-Cola, Vodafone, Virgin, Pinterest, TED. Kék: üzlet, biztonság, bizalom, szakértelem, víz. Példák: Látványügynökség, Facebook, Ford. Zöld: természet, pénz, „szabad”, egészség, újdonság. Példák:  Green Car Service, Spotify. Narancssárga: erőteljes, izgatott, lelkes, vásárlás. Példák:  BrandBirds, Amazon. Rózsaszín: romantikus, nyugtató (lásd Kijózanító rózsaszín című könyv). Példák: Barbie, Cosmopolitan. Fekete: luxus, határozottság. Példák: Hugo Boss, Puma. Lila: előkelő, sikeres, kreatív. Példák: Yahoo, Milka.
Kedvenc és „nemszeretem” színek

Férfiak kedvenc színei: 57% kék, 14% zöld, 7% piros.

Nők kedvenc színei: 35% kék, 23% lila, 14% zöld.

Férfiak „nemszeretem” színei: 27% barna, 22% lila, 22% narancssárga.

Nők „nemszeretem” színei: 33% narancssárga, 20% barna, 17% szürke.

„Olcsó” színek: 26% narancssárga, 22% citromsárga, 13% barna.

A férfiak jobban szeretik a harsány, a nők a lágy színeket

A férfiak jobban szeretik az akromatikus színeket, mint a nők: fekete, fehér, szürke árnyalatai

A férfiak a „sötétített” (shades), a nők a „világosított” (tints) színeket kedvelik jobban

Érdekesség: az olimpia logójának színei közül legalább egy megtalálható minden ország zászlajában.

fotók: Depositphotos