Hát ez hülye…

…hangzik el hirtelen felindulásból ez a fél mondat, amikor egy “rossz” ügyfélbe botlunk és eszement elképzelései vannak.

 

Ha a tiéd a világ egyik legjobb szakmája, vállalkozó vagy, szolgáltatóként vagy bármilyen módon ügyfeleket szolgálsz ki, akkor óhatatlanul is előfordul veled, hogy kifogsz egy olyan megrendelőt, aki megkeseríti a mindennapjaidat. Ennek az a veszélye, hogy hamar kiéghetsz. Hihetetlen, de az egyik leggyakoribb nehézség és óriási megsemmisülés, akár egy darab ilyen rossz ügyfél is, akivel nem lehet mit kezdeni. Folyamatosan feszültséget szít, tologatja a határaidat, átveszi az irányítást a közös munka során és a sok probléma azt eredményezi, hogy kiégsz, megutálod a munkád, a vállalkozásod, bármennyire is szeretted. Ráadásul nem csak lefoglal teljesen, hanem a többi ügyféltől veszi el az idődet, energiádat, illetve a saját szabadidődből is veszítesz miatta. Megéri?

 

Azok a nagybetűs ügyfél GONDOK

Késői, munkaidőn túli telefonhívások, plusz szolgáltatások kérése kompenzáció nélkül, szívességkérések, időhúzás, állandó variálás, késő kifizetés…

Csak hogy párat említsünk a megszokott konfliktusforrásokból. Bizonyára legalább az egyikkel már te is találkoztál valamikor.
Egy vállalkozó legnagyobb problémája nem az, hogyan lesznek ügyfelei, hanem amikor már bevonzotta azokat, hogyan tudja jól irányítani az egész munkafolyamatot és miként tudja segíteni a megrendelőit maximálisan munkájával. Minden egyes ügyfélnél el kell döntenie jó-e vagy sem az a munka, vagy az ügyfél passzol-e a vállalkozásához, hozzá. Belefér-e az idejébe, tudnak-e jól együtt dolgozni. Működik-e megfelelően az egész rendelési rendszere. Nem szabad megvárni, hogy teljes káosz legyen, már előtte be kell avatkozni, mielőtt elszabadulna a pokol. Ha túl sok egy ügyfél, lépni kell, mielőtt a többi kliens rovására menne a problémásabb megrendelő! Kezeld a helyzetet megfelelően és kommunikáld!

 

Hogyan kerüld el azt, hogy kikészítsenek az ilyen ügyfeleid?

Dolgozz ki egy pontos folyamatot! Az egyeztetésről kezdve a végső fizetésig, hogyan zajlik nálad az egész. Alakítsd ki és ne térj el ettől, csak végső esetben!

Tűzzetek ki közösen meghatározott fázisokat, pontos időpontokat, célokat, kommunikációs csatornákat! Persze ezt már mind annak mentél, ahogyan Te azt előzetesen kitaláltad.

Húzd meg a határaidat! Meddig vagy elérhető, milyen formában. Mennyi változtatás lehetséges, mi tartozik az adott szolgáltatásodba és mi az, ami már nem…

Döntsd el, hogyan tudod, milyen formában megfelelően irányítani a szolgáltatás menetét és ettől ne térj el, ne engedj beleszólást. Ne add ki kezedből az irányítást, semmilyen esetben sem! Te vagy a szakember, jól tudod, mi működik és mi nem.

Döntsd el, hogy akarod-e így, jó lesz-e az adott folyamat vagy az ügyfél, a munka, amit kínál. Ha kicsit is ellenérzésed van bármelyikkel szemben, ne vállald!

Legyél tisztában az értékeiddel, magaddal, a képességeddel! Ne becsüld túl, de alá sem magad, sem a munkád értékét! Tudatosítsd az ügyféllel, mennyit érsz, mit tudsz!

Mutasd meg, hogyan tudsz igazán jól szolgáltatni, miben vagy erős, jobb, a hasonló szolgáltatóknál. És ne félj bevallani, ha valami nem a te területed.

 

Tedd Brandbe magad és a vállalkozásod!

Hallgass a megérzéseidre és még azelőtt lépj ki egy rossz munkakapcsolatból, mielőtt baj lenne és ellepne a teljes káosz vagy a rossz érzések! Tartsd kézben az egész folyamatot. Érd el, hogy magabiztosságod és a tudásod, a megfelelő kommunikációd miatt bízzanak benned. A cél, hogy megfogadják a tanácsod, kifizessék a magasabb árat is neked. Ehhez az kell, hogy tudd, ki vagy, mi a szereped, miben vagy jó, miben tudod segíteni a megrendelőt.
Ha ezekre odafigyelsz, megfelelően tudsz majd szolgáltatni, az ügyfeleid elégedettek lesznek és te is boldog leszel, a munkád során!

 

Ha tetszett a bejegyzést, olvasd el az előzőt is!

Várunk az ingyenes Brandbirds Club közösségben is, kérdezz, beszélgess, építsd a márkád!