Az alábbi cikk látszólag azoknak szól, akik most kezdenek vállalkozásba, de ha Te már rutinos vállalkozó vagy, akkor is érdemes elolvasnod, és a cikk végén Neked külön is írok.

Titkos recept: végy egy kiló stabil márkahátteret, öntsd egy szép tálba amely passzol hozzád (márka látványvilág). Adagolj folyamatosan őszinte márkakommunikációt és figyelj a hiteles márkapercepcióra, közben pedig egy-egy csipet márkaélményt is tegyél bele.

Na jó, ez egy kicsit bonyolult így egy cikkhez, főleg hogy egy egész könyvet is írtam róla (lásd ITT ha még nincs meg) Ez a legsikeresebb bestseller könyvem… mivel az első :). Ez a BrandBirds-módszer, a márkaépítés 5 alappillére. Csak 5 összetevő, milyen egyszerű recept, nem?! Oké, félre a tréfával (egyelőre), csapjunk a lecsóba.

 

Hogyan kezdd el?

A grafikus azt mondaná, alkossunk egy szép logót, az a legfontosabb. A marketinges stratégiát alkotna, célközönséggel, fókuszcsoportos kutatással és SWOT analízissel. A programozó pedig nekiállna egy egyedi fejlesztésű honlapnak, ami igazából pár hét alatt el is készülhet akár. Vagy mégsem. Csak egyetlen dolog marad ki az egészből. Te. Te, aki a vállalkozást és márkát alapítod vagy már viszed is egy ideje, Te aki felelősséget vállalsz az egészért, és legfőképp Te, aki ebben azért az örömét szeretné lelni. Te, aki szíved-lelked beleadod, Te, aki felvállalod és a homlokodra tűzöd a márkád: ez vagyok én, ezt képviselem, ez a célom, a küldetésem, ezt imádom csinálni.

A branding tanácsadó (én) pedig pont ezzel kezdi. Veled. Mert a márka, legyen az a személyes vagy “céges” márka, a Te gondolataidra, szemléletedre, Rád épül. Legalábbis a BrandBirds-módszer szerint. És emiatt másolhatatlan, egyedi és különleges – ahogy Te és a gondolataid is azok.

t
 

Miért?

Szóval kezdjük a miértekkel. Ez az a gondolatiság, amelyet Simon Sinek “szabadított a világra” még 2009-ben, az Aranykör-modell. Zseniális. Ha még nem ismered, nézd meg a TED-videót ITT

Ez a harmadik legnépszerűbb TED-előadás. A lényege: “Az emberek nem azt veszik meg, amit csinálsz, azért veszik meg, amiért csinálod.” Fogalmazd meg a miértedet.

 

Ez az egész előadás valójában a kkv márkaépítés alapja is. Sokkal fontosabb a személyesség, a személyiség, gondolatok, a miértek, mint maga a termék vagy a szolgáltatás. Sokkal fontosabb a bizalom, a hitelesség.

 

Egyik kedvenc példám a coach-ok esete. Tanulságos, külön cikket is elkezdtem róluk írni, és a jelenségről, de a lényeg: a legtöbb coach azt gondolja, hogy a különböző képesítések, jelvények, nemzetközi minősítések, ISO-tanusítvány (!) azok, melyek miatt az ügyfeleik választják őket, és ezekre koncentrálnak. Hát nem. A “szörnyű” igazság, és a valóság az, hogy ez úgy működik, hogy elolvasom a gondolatait, szimpatikus lesz, felkeresem, és ha a szemébe tudok nézni, ha meg tudok benne bízni, akkor őt választom. Ekkor tökmindegy, milyen iskolákat, képzéseket végzett. Ez esetleg majd akkor érdekelhet (érdekességképpen), ha már segített nekem, és beszélgetünk róla, hogy amúgy ez az XY coaching-módszer volt.

 

Mi számít tehát? Hogy tisztában legyél a miértekkel. Hogy meg tudd ezeket fogalmazni. A tanácsadásokon mindig ezzel kezdek: mielőtt belemélyedünk a különböző stratégiákba, kommunikációs csatornákba és látvány-elemekbe, márkaélménybe, nos előtte megkérdezem a “pácienst”: miért is csinálja, amit csinál. Meséljen róla egy kicsit. Szeretem hallani, látni ahogy lelkesen mesélik, ahogy elmondják az induló sztorit. Itt dől el az, hogy tudok-e és akarok-e segíteni neki. Igen, ez kétoldalú. Ha csillog a szeme miközben a munkájáról, terveiről, céljairól beszél, akkor sínen vagyunk. ERRE lehet márkát építeni kisvállalkozóként.

 

Önbizalom

Durva, de pont ezt látom kritikus pontnak sokszor. Szuper a termék, a szolgáltatás, lelkes és tapasztalt a vállalkozó, de valahogy mégsem bízik magában. Tudod, ennek egy krónikus esete, amikor szegény grafikust nyüstöli, hogy egy “tökéletes” logót alkosson, mely majd pótolja ezt az önbizalom-hiányt. Meg a névjegy, mert ugye az alapján ítéli meg a leendő ügyfél. De addig amíg nem készül el egy tökéletes logó, addig a sarokban, a pincében csak tervezget. Addig nem lép piacra, nem mondja el senkinek hogy mit tervez, mert hát kell egy gyönyörű logó. Hát nem. Grafikusként a szívem szakad meg (20 éve tervezek arculatokat, láttam már egy s mást), de nem a logó és az arculat a legfontosabb és a legelső.

Először fejben rendbe kell tenni a márka alapokat, a márkaháttér részeit. Az előző cikkben olvashattál Eszterről, a Szénáskert márka alapítójáról – nos neki sincs még logója, sőt a márkanév sincs kiírva a bolt fölé. Így működik évek óta. Jelenleg ő maga a logó, őt ismerik meg, és a piros napernyőket a képekről. De készül az arculat, dolgozunk már rajta. És mennyivel jobb így dolgozni rajta, hogy van egy alap, van egy saját szemlélet, gondolatiság, melyet Eszter és a márka képvisel. A logó csak ezt önti vizuális formába, és erősíti, kiegészíti azt.

Szóval az egyik első lépés, hogy megfogalmazd a miértedet, az elveidet, szemléletedet, és a távlati célodat, küldetésedet. Az ügyet, melyet képviselsz, melyet támogatsz, mely mellé oda szeretnél állni. Ne aggódj, ezek változhatnak idővel, hiszen minden változik, de amikor elindítod a márkád (vagy újratervezed), akkor ezeket vésd papírra, és kommunikáld. Sokat segít ebben a könyvem, és most eszembe jutott, hogy ingyen letöltheted az első 111 oldalt, mely pont erről szól, ITT. Szóval: miért azzal foglalkozol, amivel? Mit szeretsz benne? Mi a kedvenc részed?

 

Ha még most kezded a vállalkozást

Nemrég kaptam egy izgalmas választ az egyik cikkemre, így szólt:

“Nincs még cégem és pénzem sem az alapításra! Nincs márkám. Hogyan lehet a 0-ról céget indítani?”

Nos, Nem a cég a lényeg. Márkád akkor is lehet, ha nincs céged. Gondolj a mostani fiatalokra, az influencerekre. Mind márkát építenek, és mikor eljön az idő, hogy már fizetnének is nekik, akkor kezdenek gondolkodni, hogyan is megy ez. Megfordult ez a dolog, nem a cégalapítással kezdődik. Illetve egyéni vállalkozónak lenni (lásd KATA adózás) sokkal egyszerűbb is mint céget fenntartani. Persze ehhez kell már bevétel is. Tanács: kezdd el olyanokkal, amihez pénz helyett energia és idő szükséges, adj értéket, segíts valakinek. Tedd azt, amiben jó vagy és hasznos másoknak is, aztán erre lehet márkát építeni. Erről a TEDx előadásomban beszéltem, ajánlom (a többi előadásomat is ajánlom amúgy 🙂 ).

z
 

Mit mond a márkaépítő vállalkozók közössége?

Feldobtam az immár 1300 fős BrandBirds Club közösségében ezt, és a kérdést, ki hogyan kezdte a vállalkozását. Szemezgetek pár érdekességet, nagyon tanulságos.

Bogi szerint a “mim nincs” kérdés helyett a “mim van” kérdést kell feltenni, és így hozzáállni. Ez a komment elég népszerű lett, többen egyetértenek. Bogi úgy érti, érdemes felmérni azt, hogy milyen tudással, kompetenciával, kapcsolatokkal rendelkezünk. Ezt én kiegészítem azzal, hogy mi az, amit szívesen is csinálunk.
Deák-Zsótér Boglárka

Corvinus Egyetem egyetemi adjunktusa és marketing menedzser

Rudolf szerint a szenvedély, a lelkesedés az alapja a márkának – ezzel is mélységesen egyetértek. Ezután jöhet az üzleti terv. Rudolf leírja: “Egyébként én örültem volna, ha 0-ról kezdhetem és nem mínuszból, szóval üzenem a kérdezőnek, hogy van remény ” “Meg talán olyan szempontból sem rossz 0 Ft-tal indulni, hogy ha sikerül, akkor valószínűleg megtanulsz gyorsan pénzt előteremteni, mert muszáj. És az egy vállalkozónak szerintem alaptulajdonsága kell, hogy legyen, hogy bármikor tud pénzt előszedni „valahonnan”.”
Papp Rudolf

onlinebiznisz.hu

Többen is írják, hogy mínuszból kezdték, és itt én is magamra ismertem kicsit: Zalaegerszegről költözve Budapestre, nulla kapcsolattal és ügyféllel kezdtem. Lejjebb leírom, mit alkalmaztam az elején.
Andrea szerint: “szorgalom, kitartás, szorgalom, kitartás, szorgalom, kitartás, kapcsolatépítés”.
Pajkó Andrea

trendalelke.hu főszerkesztő

Még pár tanulságos sztori klubtagjainktól:
Nulla vállalkozói tapasztalat és tudás, nulla kapcsolat – kontra egy ötlet és szakmai tudás, na meg a mérhetetlen kíváncsiság. Pénz sem sok (akkoriban éppen GYES és főállású anyaság után voltam).  Éppen ezért én sok-sok melót és az időt szántam rá arra, hogy felfuttassam a vállalkozásom. Hát, nem egy startup, de nekem jó. (És igen, ehhez kellett az is, hogy legyen mögöttem egy családi háttér. Szóval nekem nem a vállalkozás miatt volt meg a májkrémes kiflis időszakom. 🙂 
Himer Csilla

pénzügyi coach

Nem cégben gondolkoztam. A cég egy eszköz csak. Volt belőle eddig három. A vágyamra, önmagamra, képességeimre, akaratomra, célomra összpontosítottam. S dolgoztam keményen. Tanultam a hibáimból és a sikereimből. Ugyanezt teszem most is.A legjobbat hozom ki magamból. Minden nap. Ez egy út. Csak el kell kezdeni.
Dara Péter

coach

Gábor pedig leírja, hogyan lett a tűzoltó munkája mellett sikeres kertészeti vállalkozása, mégpedig egy hitelre vásárolt fűkaszával indulva. 
Korfanti Gábor

ZÖLDEL

Olvasd el az alábbi linken a posztot és a kommenteket:

https://www.facebook.com/groups/BrandBirdsClub/permalink/2100963586854555/

(Ha nem vagy tag, bátran csatlakozz, és válaszolj kérlek a 3 kérdésre majd.)

I
 

Így kezdd el #brandesen

Először is, tudnod kell, hogy nem a márkával kezdődik a dolog. Tisztában kell lenned vele, mivel akarsz foglalkozni, mi lesz a fő termék, szolgáltatás. De ez már valószínűleg megvan Neked, szóval lépjünk is ezen túl.

Márkanév. Erről egy külön cikket írok (1-2 héten belül elkészül), Papp-Váry Árpád pedig egy külön könyvet. De ne görcsölj rajta. Ha elkerülted a hibákat, elégedett vagy a névvel, akkor már csak használnod kell. Jó hangzás, könnyű kiejthetőség, ne jelentsen más nyelven sem csúnyát, és büszkén tudd “viselni”.

u
 

Tudja a világ, hogy mivel foglalkozol?

Tudják azt is, hogy miért? Persze előbb ezt magadban kell tisztáznod, és legfontosabb: leírnod. Miért, miért, miért. Minden más csak ezután jön. Ha a válasz az, hogy “hát mert kell a pénz”… akkor írd le ezt. De biztos vagyok benne, hogy nem CSAK a pénz a motivációd. Annyi minden mást is csinálhatnál pénzért is, miért pont ezt? Miért kell ezt leírnod és időről időre kommunikálnod? Hát mert ehhez tudnak kapcsolódni az emberek. Ez izgalmasabb mint a terméked, szolgáltatásod.

Használd ki az online és offline eszközöket is ahhoz, hogy visszajelzéseket, tippeket kapj, és akár ügyfeleket szerezz!

Néhány működő eszköz kezdőknek (is):

  1. Networking. Menj el üzleti reggelikre, van több is, melyre néhány ezer forintból el tudsz menni 1-2-3 alkalommal. Itt ismerkedhetsz, kapcsolatokat építhetsz, és közben gyakorolhatod és tesztelheted a bemutatkozásod. Visszajelzéseket kérhetsz. Mondd el őszintén, hogy még nem alakult ki a bizniszed, de ez és ez a terved. Hidd el, a jó fej tapasztaltabb vállalkozók segíteni fognak. Ha lelkes és őszinte vagy, még ügyfeleid is lehetnek, vagy ajánlanak másoknak. Nagyon fontos, hogy ne mutasd magad profinak, ha kezdő vagy, ne mutasd magad másnak. Építs kapcsolatokat, ismerkedj konferenciákon, tréningeken, klubtalálkozókon (lásd BrandBirds Club, ITT megnézheted milyenek voltak az eddigiek)
  2. Facebook-csoportok. Jelenleg ez egy aranybánya. Már 5 évvel ezelőtt is voltak csoportok, én egy 200 fős üzleti csoportból építettem fel egy fél ügyfélkört, másik felét pedig a networkingből (lásd 1-es pont). Most pedig rengeteg csoport van már, egyre jobb közösségek, bőven 1000 fő felettiek is. Komplett bizniszek, szolgáltatások alakulnak ki ezekben. Legyél aktív azokban a csoportokban, ahol a kedvenc témáid kerülnek szóba, ahol a célcsoportod is van, és ahol jól érzed magad. Adj segítséget, kérdezz, kérj visszajelzést, legyél jóindulatú. Legyél önmagad, és ez építeni fogja a márkád.
  3. Facebook-hirdetés. Kezdd el használni, tesztelni, kipróbálni. Napi párszáz forintból is látványos eredményeket tudsz elérni, persze ehhez már kell egy érkező oldal is, honlap vagy Facebook-oldal.

Mit tegyél, ha már régóta működő, akár több száz milliós árbevételű vállalkozásod van, de eddig nem foglalkoztál a márkáddal?

Ha már működő vállalkozásod van, és főleg ha már régóta működik, akkor kifejezetten fontos a márkahátteret újra átgondolni, megfogalmazni, leírni. Ahogy fentebb leírtam, a miérteket. Mert pont erre nincs időnk, csak dolgozunk, kiszolgáljuk az ügyfeleket, igazodunk az igényekhez, építjük a vállalkozást, a csapatot, az ügyfélkört… és közben néha megfeledkezünk az alapokról. A saját miértünkről. Szóval ülj le, fogalmazd meg ezeket.

Gyakran keresnek meg rutinos vállalkozók. Építik a vállalkozást, céget már akár 10-20 éve, jól is megy, sikeresek is, de érzik, hogy igazi márkát nem sikerült még építeni. Így volt ez pont a mai tanácsadáson is. Egy közel milliárdos forgalmú cég, üzlethálózat, saját tervezésű és gyártású termékekkel. Imádják őket a vevők, prémium minőség, kedves kiszolgálás. Imádják amit csinálnak, és az országban talán ők értenek hozzá a legjobban. Saját boltok országszerte. De nincs egy igazi márkájuk. Termékmárkák, boltnevek vannak, plusz a honlapok, blog is többféle néven futnak. Rengeteg dolgot jól csinálnak, mégsincs egy igazi erős márkájuk. Tiszteletben tartom az üzleti titkokat, ezért nem írok konkrétumot, de engedélyükkel lesz majd cikk vagy akár cikksorozat a közös munkáról.

Itt a megoldás az, hogy mivel van egy rakás brand (khm, #brandrakás), bizony #brandet kell tenni. Vagy kiválasztunk egyetlen márkanevet, és mindent bepakolunk ez alá, vagy pedig létrehozunk egy teljesen újat. Igen, utóbbi esetben újra kell tervezni mindent, a boltokat fizikailag is újra kell öltöztetni. De idővel egy erős márkát kapunk. Sőt, ezt a váltást remekül lehet kommunikálni a meglévő vásárlók és a piac felé: lám, fejlődünk, új márka, teljes megújulás, mostantól még frankóbb az egész.

Átnézzük a márkahátteret, és megfogalmazzuk ennek részeit, ez lesz az alapja az új arculatnak és a márkakommunikációnak is. Van egy ügy, amelyet ők képviselnek, ez országos szintű, valami, amit az ő termékeik és szakértelmük old meg, sok-sok embert érint és mindenki boldogabb lesz tőle. Erre tudjuk a márkát felépíteni, ez a központi üzenet és mindent ennek rendelünk alá. Mert ezért dolgoznak.

Te már olvastad a Brand a lelke mindennek című könyvet? Ha még nem IDE KATTINTVA tudod
beszerezni! Rengeteg élő és gyakorlati valós KKV példákkal arra, hogy valóban
lehet neked is márkád, nem csak a multiknak. Szóval hajrá!